W ramach inwestycji zmodernizowanych zostanie 96 kilometrów torów (Szczecin – 61 km, Świnoujście – 35 km) oraz prawie 84 kilometry sieci trakcyjnej (ok. 50 km w Szczecinie i 34 km w Świnoujściu).
- O dużej skali prac na stacjach świadczy wymiana aż 285 rozjazdów (Szczecin – 177 i Świnoujście – 108) - podkreśla Monika Woźniak-Lewandowska, rzeczniczka prasowa Zarządu Morskich Portów Szczecin Świnoujście. - Poziom bezpieczeństwa podniesie montaż nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz przebudowa 22 przejazdów kolejowo-drogowych (12 w Szczecinie i 10 w Świnoujściu). W Szczecinie zostanie przebudowany most nad Parnicą oraz trzy wiadukty kolejowe.
Już jest gotowe
Na stacji Szczecin Port Centralny została wykonana większość prac. Ułożonych jest ok. 50 z 60 km nowych torów. Zamontowano 126 ze 177 rozjazdów umożliwiających płynną zmianę toru.
- W tej chwili przygotowywany i wzmacniany jest grunt pod zabudowę kolejnych torów - dodaje rzeczniczka prasowa. - A to umożliwi sprawny i bezpieczny przejazd cięższych pociągów towarowych. Wykonawca montuje też słupy i konstrukcje wsporcze, na których zawieszona zostanie nowa sieć trakcyjna. Montowane są urządzenia sterowania ruchem kolejowym.
W porcie Szczecin powstała nowa pięciokilometrowa linia kolejowa. Skomunikowała Ostrów Grabowski, w tym m.in. nabrzeże kontenerowe ze szklakami kolejowymi wiodącymi do i z kompleksu portowego Szczecin-Świnoujście.
- Z kolei w Świnoujściu, z 35 km nowych torów, układanych jest kilka ostatnich - podkreśla Monika Woźniak-Lewandowska. - W toku są prace między stacjami Lubiewo (Międzyzdroje) a Warnowem oraz w rejonie Euroterminalu. Zabudowano już ponad 100 ze 108 rozjazdów.
W rejonie portu Świnoujście budowany jest drugi tor między stacjami Świnoujście Przytór a Świnoujście, co zwiększy przepustowość, zapewniając przejazd większej liczbie pociągów.
Coś dla pasażerów - nowy dostęp do peronów
Dzięki kolejowej inwestycji portowej podróżni zyskali lepszy dostęp do nowych peronów na przystankach Świnoujście Warszów i Świnoujście Port, a także stacji Świnoujście. Zamontowano tam nowe wiaty i ławki oraz jasne oświetlenie. Udogodnienia przewidziano także dla osób mających trudności z poruszaniem się. Z myślą o nich zamontowano specjalne podjazdy. Gotowa jest droga z przystanku Świnoujście Port na stację Świnoujście.
Co to wszystko da?
Inwestycja umożliwi dojazd do portów dłuższych i cięższych składów. Pojadą pociągi 750-metrowe o obciążeniu 221 kN na oś. Dzięki likwidacji wąskich gardeł, składy towarowe zostaną obsłużone szybciej i sprawniej. Zwiększą się możliwości przeładunkowe stacji w Szczecinie i w Świnoujściu.
- Porty przyjmą i odprawią więcej ładunków - twierdzi rzeczniczka. - A to poprawi wzrost konkurencyjności przewozów towarowych i potencjału samych portów oraz pozytywnie wpłynie na rozwój gospodarczy regionu.
Koniec prac jeszcze w tym roku, w połowie 2022 roku.
Protest w obronie Parku Śląskiego i drzew w Chorzowie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?