Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Inwestycja warta prawie 1,5 mld zł prawie na finiszu. Wkrótce lepszy dostęp do portów w Szczecinie i Świnoujściu

Bogna Skarul
Bogna Skarul
W połowie tego roku mają się zakończyć prace związane z poprawą jakości szlaków kolejowych do portów Szczecin i Świnoujście. Inwestycja ta warta jest około 1,5 mld zł. Współfinansuje ją Unia Europejska z Instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

W ramach inwestycji zmodernizowanych zostanie 96 kilometrów torów (Szczecin – 61 km, Świnoujście – 35 km) oraz prawie 84 kilometry sieci trakcyjnej (ok. 50 km w Szczecinie i 34 km w Świnoujściu).

- O dużej skali prac na stacjach świadczy wymiana aż 285 rozjazdów (Szczecin – 177 i Świnoujście – 108) - podkreśla Monika Woźniak-Lewandowska, rzeczniczka prasowa Zarządu Morskich Portów Szczecin Świnoujście. - Poziom bezpieczeństwa podniesie montaż nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz przebudowa 22 przejazdów kolejowo-drogowych (12 w Szczecinie i 10 w Świnoujściu). W Szczecinie zostanie przebudowany most nad Parnicą oraz trzy wiadukty kolejowe.

Już jest gotowe

Na stacji Szczecin Port Centralny została wykonana większość prac. Ułożonych jest ok. 50 z 60 km nowych torów. Zamontowano 126 ze 177 rozjazdów umożliwiających płynną zmianę toru.

- W tej chwili przygotowywany i wzmacniany jest grunt pod zabudowę kolejnych torów - dodaje rzeczniczka prasowa. - A to umożliwi sprawny i bezpieczny przejazd cięższych pociągów towarowych. Wykonawca montuje też słupy i konstrukcje wsporcze, na których zawieszona zostanie nowa sieć trakcyjna. Montowane są urządzenia sterowania ruchem kolejowym.

W porcie Szczecin powstała nowa pięciokilometrowa linia kolejowa. Skomunikowała Ostrów Grabowski, w tym m.in. nabrzeże kontenerowe ze szklakami kolejowymi wiodącymi do i z kompleksu portowego Szczecin-Świnoujście.

- Z kolei w Świnoujściu, z 35 km nowych torów, układanych jest kilka ostatnich - podkreśla Monika Woźniak-Lewandowska. - W toku są prace między stacjami Lubiewo (Międzyzdroje) a Warnowem oraz w rejonie Euroterminalu. Zabudowano już ponad 100 ze 108 rozjazdów.

W rejonie portu Świnoujście budowany jest drugi tor między stacjami Świnoujście Przytór a Świnoujście, co zwiększy przepustowość, zapewniając przejazd większej liczbie pociągów.

Coś dla pasażerów - nowy dostęp do peronów

Dzięki kolejowej inwestycji portowej podróżni zyskali lepszy dostęp do nowych peronów na przystankach Świnoujście Warszów i Świnoujście Port, a także stacji Świnoujście. Zamontowano tam nowe wiaty i ławki oraz jasne oświetlenie. Udogodnienia przewidziano także dla osób mających trudności z poruszaniem się. Z myślą o nich zamontowano specjalne podjazdy. Gotowa jest droga z przystanku Świnoujście Port na stację Świnoujście.

Co to wszystko da?

Inwestycja umożliwi dojazd do portów dłuższych i cięższych składów. Pojadą pociągi 750-metrowe o obciążeniu 221 kN na oś. Dzięki likwidacji wąskich gardeł, składy towarowe zostaną obsłużone szybciej i sprawniej. Zwiększą się możliwości przeładunkowe stacji w Szczecinie i w Świnoujściu.

- Porty przyjmą i odprawią więcej ładunków - twierdzi rzeczniczka. - A to poprawi wzrost konkurencyjności przewozów towarowych i potencjału samych portów oraz pozytywnie wpłynie na rozwój gospodarczy regionu.

Koniec prac jeszcze w tym roku, w połowie 2022 roku.

od 12 lat
Wideo

Protest w obronie Parku Śląskiego i drzew w Chorzowie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Inwestycja warta prawie 1,5 mld zł prawie na finiszu. Wkrótce lepszy dostęp do portów w Szczecinie i Świnoujściu - Głos Szczeciński

Wróć na swinoujscie.naszemiasto.pl Nasze Miasto