Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Świnoujście - odwiedziliśmy budowę tunelu. Tylko u nas zobaczycie takie zdjęcia!

Joanna Maraszek
Joanna Maraszek
Tak wygląda plac budowy tunelu, komora startowa i zakład prefabrykacji, który znajduje się na miejscu.
Tak wygląda plac budowy tunelu, komora startowa i zakład prefabrykacji, który znajduje się na miejscu. Joanna Maraszek
Budowa tunelu w Świnoujściu. W listopadzie rozpoczną montaż maszyny do drążenia tunelu. Jej elementy są zapakowane i oznaczone. Wyładowano je na plac składowy budowy.

Gigantyczna maszyna do drążenia przypłynęła w środę (7.10.20r.) wieczorem na statku Da Chang z portu Nansha w Chinach. Tunel Border Machine (TBM) wydrąży tunel pomiędzy wyspami Wolin i Uznam.

- Po złożeniu jego tarcza będzie mieć średnicę 13,46 metra. Całkowita długość TBM (Tunnel Boring Machine) to około 100 metrów, a waga 2740 ton - wyjaśnia Piotr Flisiak, inżynier kontraktu.

Waga maszyny jest równa wadze 137 wagonów kolejowych. Zanim maszyna rozpocznie pracę, będzie musiała zostać złożona.

- Za pół roku ta wielka maszyna, która w tej chwili jest rozładowywana ze statku, będzie już złożona w komorze startowej i gotowa do rozpoczęcia drążenia tunelu pod dnem Świny – mówił dziś Janusz Żmurkiewicz, Prezydent Miasta Świnoujście. – Szanowni państwo. Historia dzieje się na naszych oczach. Na stałe połączenie pomiędzy wyspami Uznam i Wolin czekaliśmy wiele lat. Ale teraz możemy już powiedzieć, że za dwa lata spełni się marzenie mieszkańców Świnoujścia.

To może cię zainteresować

Aby przyjąć i złożyć tak ogromną maszynę, wcześniej należało odpowiednio przygotować m. in. plac budowy i komorę startową. Docelowo szyb startowy będzie miał około 120 metrów długości i 20 metrów szerokości.

- Obecnie w komorze startowej zakończono montaż drugiego poziomu rozparcia tymczasowego, przygotowywane są miejsca w ścianach szczelinowych dla połączenia ich z płytą denną, tzw. zamki. Trwa odwadnianie komory, wykop podstropowy w części wschodniej oraz na bieżąco mycie ścian szczelinowych po ich odkopaniu - wyjaśnia Piotr Flisiak, inżynier kontraktu. - W początkowych segmentach rampy dojazdowej do tunelu, na zachód od ul. Karsiborskiej, trwa wykop pod płytę denną i przygotowanie podłoża dla jej wykonania. W segmencie siódmym, w miejscu przyszłego wiaduktu dla ul. Karsiborskiej nad odcinkiem rampy, usuwane były ostatnio murki prowadzące ścian szczelinowych i skuwano wierzch ścian szczelinowych. W segmentach dziesiątym i jedenastym wykonywana jest przesłona jet- grouting.

Jednocześnie cały czas trwa budowa odwodnienia drogi na zachód od ul. Karsiborskiej, a także przebudowa linii elektroenergetycznej średniego napięcia. Zarówno po zachodniej, jak i wschodniej stronie ul. Karsiborskiej trwa przebudowa sieci wodno-kanalizacyjnej.

TBM rozpocznie drążenie tunelu po stronie wyspy Uznam i zakończy swoją pracę po drugiej stronie Świny. Z tego powodu intensywne prace prowadzone są także na wyspie Wolin, gdzie powstaje komora odbiorcza. Póki co wykonywane są dla niej ściany szczelinowe. Jednocześnie trwa wykonywanie murków prowadzących dla ścian szczelinowych tunelu odkrywkowego i rampy dojazdowej. Przygotowywany jest też plac, gdzie gigant po pracy zostanie rozmontowany.

To może cię zainteresować

- Wydrążony tunel w najgłębszym miejscu znajdzie się 10 metrów pod dnem cieśniny. Sama Świna ma tam głębokość 13,5 metra. Maszyna TBM drążąc tunel jednocześnie układa betonowe pierścienie obudowy, których łącznie będzie 780. Każdy z dwumetrowych pierścieni ma się składać z ośmiu segmentów i ważyć 100 ton. W zakładzie prefabrykacji już rozpoczął się próbny montaż takiego pierścienia - dodaje Piotr Flisiak.

Fachowcy tłumaczą, że te elementy powstają z betonu na kruszywie łamanym granitowym. Część segmentów klasycznie jest zbrojona stalą zbrojeniową, a część włóknami stalowymi. Aby podnieść odporność betonu na działanie wysokich temperatur - np. w przypadku pożaru, dodawane są również włókna polipropylenowe.

Obecnie najdłuższym tunelem drogowym w Polsce jest gdański tunel pod Martwą Wisłą – ma 1377 metrów. Tunel w Świnoujściu, którego inwestorem jest Miasto Świnoujście, po wybudowaniu będzie najdłuższą przeprawą podwodną o długości 1484 metrów.

W tej chwili wszystko idzie zgodnie z założeniami - mówi Piotr Flisiak, inżynier kontraktu. - Plan, który założyliśmy sobie dwa lata temu, jest sukcesywnie realizowany. Komora jest prawie gotowa, maszynę zaczniemy montować w listopadzie.

Zanim maszyna rozpocznie swoją pracę, odbędzie się jej chrzest, będzie miała nadane imię, które wybiorą mieszkańcy.

- To już tradycja, by maszyna przeszła chrzest - mówi Janusz Żmurkiewicz, prezydent Świnoujścia. -Tak stanie się i w tym przypadku. Maszyna będzie miała nadane imię, które wybiorą jej mieszkańcy.

W wypadku świnoujskiej maszyny, imię będzie wybrane nie tylko ze względu na tradycję, ale także sentyment. Na przypłynięcie TBM czekali wszyscy.

- Trasę płynięcia tego statku obserwowałem od samego początku. Od momentu, kiedy wypłynął z portu - przyznaje Janusz Żmurkiewicz, prezydent Świnoujścia. - W trakcie dowiedziałem się, że wybrał krótszą trasę i do Świnoujścia nie będzie płynął dwa miesiące, tylko miesiąc. Kiedy był przy cieśninach Duńskich, do Świnoujścia pozostawały mu już tylko godziny. Teraz cieszę się, że maszyna do nas dotarła.

Inwestorem zastępczym jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrenz.

Koszt tej inwestycji to 912 462 026,68 PLN, z czego 775 677 722,67 PLN to dofinansowanie z Unii Europejskie (85 procent). Resztę inwestor - Gmina Miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu. Prace zakończą się w ostatnim kwartale 2022 roku. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/ Gülermak.

Tak wygląda plac budowy tunelu, komora startowa i zakład prefabrykacji, który znajduje się na miejscu.

Świnoujście - odwiedziliśmy budowę tunelu. Tylko u nas zobac...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wielki Piątek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na swinoujscie.naszemiasto.pl Nasze Miasto