Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Szukają operatora terminalu kontenerowego w Świnoujściu

Joanna Maraszek
Joanna Maraszek
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. ogłosił publicznie rozpoczęcie konkurencyjnego postępowania na wyłonienie operatora głębokowodnego terminala kontenerowego w porcie morskim w Świnoujściu.

- Ogłoszenia o wszczęciu postępowania ukazały się właśnie w krajowych i zagranicznych branżowych portalach internetowych (m.in. World Cargo News, Container Management) oraz prasie krajowej - informuje Monika Woźniak-Lewandowska, rzecznik ZMP. - W styczniu br. ZMPSiŚ S.A. zbadał zainteresowanie realizacją tego przedsięwzięcia, otrzymując w ciągu kilku tygodni deklaracje zainteresowania projektem od siedmiu podmiotów - polskich, europejskich oraz z Azji.

Wybudowanie głębokowodnego terminala kontenerowego w porcie morskim w Świnoujściu, to inwestycja przewidziana w „Programie rozwoju portów morskich do 2030 roku”, która została przyjęta do realizacji w 2019 roku przez Radę Ministrów.

- Celem terminalu ma być trwałe umocnienie pozycji polskich portów morskich, jako liderów wśród portów morskich basenu Morza Bałtyckiego, pełniących rolę kluczowych węzłów globalnych łańcuchów dostaw dla Europy Środkowo-Wschodniej oraz zwiększenie udziału portów morskich w rozwoju społeczno-gospodarczym kraju - wyjaśnia Monika Woźniak-Lewandowska. - Na szczeblu Unii Europejskiej inwestycja ta wpisuje się w cele określone w Strategii Europa 2020.

Zgodnie z założeniami, głębokowodny terminal kontenerowy w porcie morskim w Świnoujściu ma osiągnąć roczną zdolność przeładunkową min. 2 000 000 TEU. W terminalu ma być możliwa równoczesna obsługa co najmniej dwóch jednostek typu ULCS/megamax.

- Założenia projektu przewidują przedstawienie koncepcji głębokowodnego terminala kontenerowego w porcie morskim w Świnoujściu przez podmioty uczestniczące w postępowaniu, a następnie zagospodarowanie przez podmiot wybrany w postępowaniu na własny koszt i ryzyko odpowiedniego akwenu morskiego i nieruchomości oraz wykorzystanie nieruchomości zgodnie z koncepcją zaproponowaną w toku właśnie wszczętego postępowania - wyjaśnia Monika Woźniak-Lewandowska. - ZMPSiŚ S.A. określił wyłącznie ogólny cel wykorzystania przyszłej nieruchomości.

Terminal kontenerowy w Świnoujściu powstanie po wschodniej stronie falochronu osłaniającego istniejący port zewnętrzny (istniejący Falochron Wschodni), oraz w bezpośrednim sąsiedztwie części lądowej istniejącego terminala LNG. Naturalną granicą dzielącą obydwa terminale jest falochron wschodni i ulica Ku Morzu, zwieńczona w północnej części pętlą i parkingiem dla samochodów osobowych.

- Dziś́ port w Świnoujściu to ponad pięć́ i poł kilometra nabrzeży, nowoczesny terminal promowy i gwarantujący bezpieczeństwo energetyczne Polski terminal LNG - wymienia rzeczniczka. - Świnoujście wspólnie ze Szczecinem tworzy jeden z największych na Bałtyku zespołów portów z roczną obsługą towarów na poziomie ok. 33 mln ton. Po zakończeniu wszystkich inwestycji do 2050 roku, liczba ta ma być trzykrotnie wyższa.

O przedsięwzięciu

W roku 2017 ZMPSiŚ S.A. opracował koncepcję techniczno-programową dla inwestycji polegającej na wybudowaniu głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu. Na podstawie tej koncepcji ustalono optymalną lokalizację głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu oraz opracowano propozycje związane z dostępem do tego terminala strony lądu i morza, a także propozycje rozwiązań konstrukcyjnych dla podstawowych obiektów tego terminala.

Wszystkie poniżej podane parametry dotyczące głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu należy traktować jako przyjęte przez ZMPSiŚ S.A. rozwiązania koncepcyjne, które mogą ulec modyfikacji wskutek propozycji inwestora.

ZMPSiŚ S.A. zakłada, że docelowy poziom przeładunków głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu wynosić będzie 1,5 mln TEU, a roczna zdolność przeładunkowa 2,0 mln TEU. Wszystkie obiekty głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu zostaną zlokalizowane na pirsie wychodzącym w morze, z wyłączeniem zlokalizowanych w części lądowej: obiektów zapewniających dostęp drogowy i kolejowy wraz niezbędną infrastrukturą.

To poza terminalem

W pobliżu Terminalu mają powstać parkingi dla samochodów osobowych i ciężarowych oraz tory zdawczo odbiorcze.

- Elementem niezbędnym dla efektywnego funkcjonowania terminala kontenerowego jest zabezpieczenie obszaru w części lądowej, stanowiącego jego bezpośrednie zaplecze. Całkowita powierzchnia obszaru z przeznaczeniem na parkingi, infrastrukturę drogową, w tym parking turystyczny wraz z dojazdem i kolejową, depo kontenerowe oraz niezbędne budynki szacuje się na około 68 ha - przedstawiał Marek Trojnar podczas spotkania przybliżającego planowaną inwestycję.

Dostęp drogowy do terminala musi uwzględniać planowaną przebudowę drogi ekspresowej S-3, której przebieg i rozwiązania planistyczne są realizowane w ramach projektu pn.: „Budowa drogi S3 na odcinku Świnoujście - Troszyn”. Dostęp kolejowy do terminala musi uwzględniać planowaną modernizację infrastruktury kolejowej w ciągu międzynarodowych szlaków transportowych E-59 i C-E 59, której zakres jest realizowany w ramach projektu pn.: „Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu”.

Otoczenie i mieszkańcy

Przy wyborze sposobu zagospodarowania terenu głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu na lądzie i morzu ZMPSiŚ S.A. zakłada jak najmniejszą ingerencją w otoczenie, w tym w otaczającą przyrodę a także wykorzystanie obszaru leśnego jako naturalnego ekranu chroniącego obszar zamieszkały przed hałasem generowanym przez działalność portową, dzięki znacznej odległości terminalu od zabudowań mieszkalnych. Jak podaje Zarząd Morskich Portów, w zależności od stopnia zautomatyzowania w Terminalu Kontenerowym zatrudnienie znajdzie kilkaset osób wśród nich wielu inżynierów i techników.

- Młodzi ludzie, którzy wyjeżdżają z miasta, by znaleźć zatrudnienie, nie musieliby tego robić - mówił w czasie spotkania przedstawiciel ZMP. - Tego typu obiekty potrzebują do funkcjonowania wykształconych, wykwalifikowanych pracowników. Taka kadra jest niezbędna.

Przy założeniu automatyzacji procesów przeładunkowych: 566 osób (w tym 171 w biurze i 395 na placach składowych) oraz 75 osób służb państwowych i 150 osób firm zewnętrznych. Przy obsłudze tradycyjnej bez automatyzacji 1000 osób (w tym 240 w biurze i 760 na placach składowych) oraz 75 osób służb państwowych i 150 osób firm zewnętrznych.

- Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście w umowie na budowę Terminalu Kontenerowego zagwarantuje powstanie promenady wzdłuż plaży na Warszowie wraz z niezbędną infrastrukturą - mówią przedstawiciele ZMP. - Droga do plaży ścieżka rowerowa, duży parking, oświetlenie toalety, miejsca do prowadzenia działalności handlowej i gastronomicznej, stojaki rowerowe oraz punkt widokowy to tylko część naszej oferty.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wielki Piątek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na swinoujscie.naszemiasto.pl Nasze Miasto