Tak działa maszyna do drążenia tunelu w Świnoujściu. Właśnie jest budowana w Chinach [WIDEO]

Joanna Maraszek
Joanna Maraszek

Wideo

Świnoujska TBM będzie miała zewnętrzną średnicę 13,46 metrów, a sama tarcza 12 metrów. Cała konstrukcja to 101 metrów długość i 2740 ton wagi. Kompletna maszyna ma być zmontowana w Chinach najpóźniej w maju 2020 r.

Maszyna TBM (Tunnel Boring Machine) do budowy stałego połączenia tunelowego wysp Wolin i Uznam jest już w budowie. Do Świnoujścia dotrze drogą morską, a prace rozpocznie w marcu 2021 roku.

Maszyna do drążenia tunelu, najpierw zostanie zmontowana w zakładzie producenta, a potem zdemontowana i przetransportowana do Świnoujścia. Na ten moment będzie trzeba poczekać jeszcze kilka miesięcy.

Konsorcjum PORR S.A. budujące świnoujski tunel zleciło wykonanie TBM firmie China Railway Engineering Group Co. Ltd (CREG) w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Urządzenie jest podobne do innych, które służą tego rodzaju inwestycjom, jednakże musi dedykowane, zaprojektowane pod konkretne zadanie - budowę tunelu między wyspami Wolin i Uznam, spełniać parametry jakie wskazali polscy projektanci tunelu. Zgodnie z raportem przesłanym przez producenta TBM, faza projektowa zakończyła się już i rozpoczęto budowę maszyny.

Jakby miała 137 wagonów

Świnoujska TBM będzie miała zewnętrzną średnicę 13,46 metrów, a sama tarcza 12 metrów. Cała konstrukcja to 101 metrów długość i 2740 ton wagi. Kompletna maszyna ma być zmontowana w Chinach najpóźniej w maju 2020 r.

Gdyby maszynę TBM postawić w pionie obok szczecińskiego Hanza Tower byłyby równe. Maszyna będzie bowiem miała 101 m długości.

Maszyna będzie jednak leżała w poziomie, a jej średnica będzie wynosiła 13,46 m. Czyli „raptem” jak pięciopiętrowy budynek. I ważyć będzie 2740 ton. Z czym to porównać? Najłatwiej z wagonami kolejowymi. Jeden - pasażerski - waży ok. 20 ton. Czyli TBM będzie ważył tyle, co 137 wagonów.

Jej montaż na miejscu zajmie 2-3 miesiące.

ZOBACZ TEŻ:

Tak wygląda budowa maszyny, która wydrąży tunel. W Chinach w...

Ciężka praca

- Maszyna będzie napędzana za pomocą energii elektrycznej. Firma ENEA już zagwarantowała dostawę odpowiedniej mocy - wyjaśnia Adam Łosiński, pełnomocnik Miasta Świnoujście ds. budowy tunelu.

Drążenie powinno się rozpocząć zgodnie na początku 2021 roku. Maszyna TBM będzie zostawiała za sobą gotowy tunel złożony z prefabrykowanych elementów. Samo drążenie będzie trwało kilka miesięcy, w sierpniu 2021 roku maszyna TBM powinna przebić się do szybu końcowego położonego na wyspie Wolin.

Następnie zostanie zdemontowana.

ZOBACZ TEŻ:

Nie tylko maszyna

W wydrążonym tunelu trzeba jeszcze będzie wykonać drogę wraz ze wszystkimi elementami niezbędnymi do jej funkcjonowania. Musi powstać sama jezdnia wraz z położoną poniżej galerią ewakuacyjną.

Zejścia z poziomu tunelu do galerii ewakuacyjnej będą wychodziły poza rurę tunelu i będą wykonywane metodą mrożenia gruntu. Bardzo ważne są również urządzenia wentylacyjne i wszelkie systemy bezpieczeństwa.

Do funkcjonowanie tunelu konieczny jest układ dróg dojazdowych. Po stronie wyspy Uznam zlokalizowany będzie budynek, z którego tunel będzie zarządzany. Zgodnie z kontraktem we wrześniu 2022 roku wszystkie roboty powinny zostać zakończone i kierowcy powinni zacząć korzystać z tunelu łączącego Świnoujście z resztą Polski.

Rozpoczęła się wycinka drzew pod budowę tunelu w Świnoujściu

ZOBACZ TEŻ:

Maszyna do Świnoujścia przypłynie drogą morską z Chin. 

Drążenie tunelu pod Świną rozpocznie się dopiero w marcu 2021 roku. 

ZOBACZ TEŻ: Przekazano plac budowy pod budowę tunelu w Świnoujściu [ZDJĘCIA]

Choć do tego momentu pozostało sporo czasu, wszyscy są ciekawi, jak wyglądała będzie maszyna, jak będzie pracowała oraz jak przebiegnie cały proces budowy. My wyjaśniamy.

W liczbach:

Świnoujska maszyna będzie miała zewnętrzną średnicę 13,46 m.

Sama tarcza będzie mieć średnicę 12 m. 

Cała konstrukcja ma mieć długość 101 m i będzie ważyła 2740 ton. 

Wykonawca zbuduje maszynę i złoży ją na miejscu (w Chinach), tam – najpóźniej w maju 2020 r – przejdzie testy. 

Następnie zostanie zdemontowana i przetransportowana w kilkuset elementach do Polski.

Tak działa maszyna drążąca tunele. To właśnie ona będzie pra...

Świnoujście już ma pozwolenie na budowę tunelu. Wydane w eks...

W oczekiwaniu na gwarancje bankowe możemy zobaczyć jak będzi...

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

K
Krys

Ciekawe, czy ten facet co stoi na tle wyciętych drzew ma pozwolenie na wycinkę? Tak niszczyć naturę? Ładnie to tak?

F
Fin

W Chinach? Będzie problem

Dodaj ogłoszenie