Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Terminal kontenerowy w Szczecinie i problemy z za krótką szyną

adams99
adams99
Nadal nie wiadomo kiedy ruszy pełną parą terminal kontenerowy należący do DB Port Szczecin Sp. z o.o. usytuowany na Ostrowie Grabowskim.

W lipcu 2010 roku sprowadzono do obsługi terminalu dwie suwnice nabrzeżowe (STS ship to shore). Urządzenia te zostały wyprodukowane przez firmę Kocks. Jedna z nich ma 58 metrów wysokości, a druga 60 metrów. Udźwig tych urządzeń jest zależny od odległości z jakiej mają podnieść kontener. Dla największego wysięgu jest to 42 ton. Zdolność przeładunkowa suwnic to około 35 kontenerów na godzinę choć jest to też zależne od sprawności operatora.

We wrześniu 2010 rozstrzygnięto również przetarg na dostawę czterech suwnic placowych RTG. Sprzęt ten jest na wyposażeniu terminalu od połowy I kwartału 2011.

Suwnice te są wyposażone w hydrauliczny spreader do przeładunku kontenerów 20’ i 40’ serii ISO oraz do przeładunku kontenerów 45’ APL.

Maksymalna wysokość składowania jaką są w stanie obsłużyć te suwnice to 5 warstw kontenerów, szerokość natomiast to 6 rzędów. Na terenie terminalu kontenerowego znajduje się również rampa do obsługi statków ro-ro.

W lutym 2011 doszło do nieporozumienia między Zarządem Portów Szczecin Świnoujście a DB Port Szczecin. Okazało się że szyna po której poruszają się suwnice jest za krótka aby można było rozładować duży kontenerowiec bez przesuwania go. Zarząd Portów tymczasem chciał aby przedłużenie szyny wykonał operator terminalu czyli spółka DB Port. Na początku marca strony doszły do porozumienia i uzgodniły, że brakujący fragment szyny zbuduje Zarząd portu.

Obecnie część statków jest obsługiwana na nabrzeżu słowackim, a część za pomocą jednej suwnicy przy nabrzeżu fińskim. Kontenery wożone są nadal na stare place składowe.

Według nieoficjalnych informacji, terminal ma ruszyć latem tego roku. Po osiągnięciu pełnych mocy jego zdolność przeładunkowa wyniesie 200 000 TEU rocznie.

W ciągu tygodnia mamy 7 zawinięć kontenerowców tygodniowo i bezpośrednie połączenia z: Hamburgiem, Bremerhaven (D), Rotterdamem (NL), Gdańskiem, Gdynią (PL), Kłajpedą (LT), Rygą (LV), St. Petersburgiem (RU), Kopenhagą, Aarhus (DK) Malmö (S). Armator feederowy Delphis Logistics oferuje regularne połączenia żeglugi morskiej bliskiego zasięgu we własnych kontenerach (short-sea service) do portów w Rotterdamie (NL), Antwerpii, Zeebrugge (B), Thamesport (UK) Bilbao, Vigo (E) Leixoes i Lizbonie (P).



Moje Miasto Szczecin www.mmszczecin.pl on Facebook

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto