Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Trzeci zbiornik już przyklepany. Jest pozwolenie na budowę kolejnego zbiornika na skroplony gaz

Joanna Maraszek
Joanna Maraszek
W połowie lutego Wojewoda Zachodniopomorski wydał spółce Polskie LNG - Grupa Kapitałowa GAZ-SYSTEM decyzję o pozwoleniu na budowę zbiornika skroplonego gazu ziemnego o pojemności 180 tysięcy metrów sześciennych.  Jak informują przedstawiciele polskiej spółki, nowy zbiornik i wspomniana infrastruktura towarzysząca, to kluczowy element drugiego etapu rozbudowy terminalu LNG. Jego wybudowanie ma zwiększyć możliwości handlowe terminalu oraz poprawić pracę całej instalacji.
W połowie lutego Wojewoda Zachodniopomorski wydał spółce Polskie LNG - Grupa Kapitałowa GAZ-SYSTEM decyzję o pozwoleniu na budowę zbiornika skroplonego gazu ziemnego o pojemności 180 tysięcy metrów sześciennych. Jak informują przedstawiciele polskiej spółki, nowy zbiornik i wspomniana infrastruktura towarzysząca, to kluczowy element drugiego etapu rozbudowy terminalu LNG. Jego wybudowanie ma zwiększyć możliwości handlowe terminalu oraz poprawić pracę całej instalacji. Joanna Maraszek
Plany rozbudowy terminala na skroplony gaz w Świnoujściu są znane już od dłuższego czasu. To budowa nowego nabrzeża do bunkrowania jednostek, nowe instalacje, zwiększające wydajność i pojemność oraz budowa trzeciego zbiornika na skroplony gaz.

W połowie lutego Wojewoda Zachodniopomorski wydał spółce Polskie LNG - Grupa Kapitałowa GAZ-SYSTEM decyzję o pozwoleniu na budowę zbiornika skroplonego gazu ziemnego o pojemności 180 tysięcy metrów sześciennych. Jak informują przedstawiciele polskiej spółki, nowy zbiornik i wspomniana infrastruktura towarzysząca, to kluczowy element drugiego etapu rozbudowy terminalu LNG. Jego wybudowanie ma zwiększyć możliwości handlowe terminalu oraz poprawić pracę całej instalacji.

- Pozwolenie, które otrzymaliśmy oznacza, że możemy niezwłocznie przystąpić do budowy nowego zbiornika. Drugi etap rozbudowy terminalu jest bowiem realizowany w formule „zaprojektuj i wybuduj”, więc wykonawca przed pozyskaniem zgód administracyjnych prowadził prace projektowe, wybierał podwykonawców i przygotowywał się do rozpoczęcia prac budowlanych – powiedział Tomasz Stępień, Prezes Zarządu spółki GAZ-SYSTEM.

- Program Rozbudowy Terminalu LNG to przede wszystkim poprawa bezpieczeństwa energetycznego Polski oraz zwiększenie dywersyfikacji źródeł dostaw gazu ziemnego do naszego kraju. Rozbudowa terminalu może uczynić Polskę liderem rynku LNG w basenie Morza Bałtyckiego – mówił wojewoda zachodniopomorski Zbigniew Bogucki – Ta inwestycja przełoży się także na korzyści dla indywidualnych odbiorców gazu w kontekście ciągłości dostaw i korzystnych cen gazu.

Program rozbudowy Terminalu LNG w Świnoujściu składa się z dwóch etapów. Pierwszy, to montaż dwóch dodatkowych regazyfikatorów. Drugi, to budowa trzeciego zbiornika gazu skroplonego i drugiego nabrzeża dla statków.

Pierwszy etap rozbudowy jest obecnie w fazie budowlanej. Na terminal dostarczane są kluczowe urządzenia związane z rozbudową i trwają prace montażowe, które zakończą się w grudniu 2021r.

Drugi etap programu rozbudowy terminalu poza budową trzeciego zbiornika obejmuje także wykonanie drugiego nabrzeża dla statków. Zakończenie tego etapu jest zaplanowane planowane na grudzień 2023 roku.

- Budowa trzeciego zbiornika i nowego nabrzeża do załadunku, rozładunku i przeładunku LNG oraz bunkrowania statków pozwoli zwiększyć elastyczność pracy świnoujskiej instalacji oraz umożliwi uruchomienie nowych usług, na które jest coraz większy popyt na dynamicznie rozwijającym się rynku LNG - informują przedstawiciele Polskiego LNG.

Program Rozbudowy Terminalu LNG został uwzględniony na liście projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania Unii Europejskiej. Rozbudowa Terminalu LNG w Świnoujściu jest objęta dofinansowaniem unijnym.

Warto także wspomnieć, ze to nie jedyne inwestycje realizowane w ramach rozbudowy LNG. Trzeci projekt nosi nazwę Kolej. W jego ramach należy wykonać 3-torową bocznicę kolejowa z z rozjazdami i torem dojazdowym wraz z wyposażeniem niezbędnym do obsługi kolejowego frontu nalewczego LNG na cysterny kolejowe i ISO-kontenery. Będzie to 12 stanowisk załadunkowych LNG, które umożliwią uzyskanie nowej funkcjonalności Terminalu LNG dzięki możliwości załadunku LNG na cysterny kolejowe oraz kontenery ISO w części lądowej.

Gaz-System jest właścicielem spółki Polskie LNG, która została powołana do budowy i eksploatacji terminalu skroplonego gazu ziemnego LNG (LNG z ang. Liquefied Natural Gas) w Świnoujściu a obecnie nim zarządza. Terminal LNG w Świnoujściu powstał w latach 2006-2016 i jest pierwszą tego typu inwestycją w Europie Środkowo-Wschodniej i regionie Morza Bałtyckiego. Oprócz terminalu LNG w Świnoujściu powstały: falochron, infrastruktura portowa do obsługi statków LNG oraz gazociąg przyłączeniowy Szczecin-Świnoujście. Na mocy Ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 roku Gaz -System pełnił rolę koordynatora prac związanych z budową terminalu LNG i portu zewnętrznego w Świnoujściu. Zadania spółki skupione są wokół opracowywania harmonogramu przygotowania i realizacji projektu, monitorowania wykonywania zadań zgodnie z harmonogramem, monitorowania realizacji.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na swinoujscie.naszemiasto.pl Nasze Miasto