Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tunel w Świnoujściu - jakie imię będzie nosiła maszyna do drążenia tunelu i kto je wybierze. Zobacz zdjęcia z placu budowy

Joanna Maraszek
Joanna Maraszek
Na zdjęciach plac budowy tunelu, komora startowa rozruchu maszyny, części maszyny na placu składowym oraz zakład prefabrykacji i już gotowe pierścienie tunelu.
Na zdjęciach plac budowy tunelu, komora startowa rozruchu maszyny, części maszyny na placu składowym oraz zakład prefabrykacji i już gotowe pierścienie tunelu. Joanna Maraszek
Tunel w Świnoujściu wydrąży maszyna TBM, której montaż już się zaczyna. Wiadomo, kto wybierze dla niej imię które zostanie nadane w marcu podczas chrztu.

Listopad, to miesiąc, w którym pierwsze elementy maszyny TBM (Tunnel Boring Machine) będą ze sobą połączone i trafią do komory startowej, w której to za pół roku rozpocznie się drążenie tunelu pod Świną. Maszyna z Chin do Świnoujścia przypłynęła w październiku tego roku.

- Jako prezydent ogłoszę konkurs w którym zwrócę się do mieszkańców o wymyślenie i wybranie imienia dla maszyny - powiedział Janusz Żmurkiewicz, prezydent Świnoujścia. - Imię nadamy w marcu, wtedy właśnie odbędzie się chrzest maszyny.

Nadawanie imienia maszynom drążącym, to tradycja. W 2011 roku, do drążenia tuneli warszawskiego metra zostały wykorzystane trzy TBM-y o imionach: Maria, Anna i Wisła. W 2013 roku gdańska maszyna otrzymała imię pomorskiej księżniczki Damroki, córki Świętopełka II.

A jakie imię będzie miała maszyna w świnoujściu? Wśród mieszkańców pojawiają się już pomysły. Jednym z nich jest Barbarka, jednak na oficjalne propozycje będziemy musieli poczekać do przyszłego roku.

Świnoujska maszyna będzie miała zewnętrzną średnicę 13,46 m. Sama tarcza będzie mieć średnicę 12 m. Cała konstrukcja ma mieć długość 101 m i będzie ważyła 2740 ton czyli tyle, co 137 wagonów kolejowych. Została stworzona w Chinach, skąd do Świnoujścia przybyła drogą morską.

To może cię zainteresować

Tunel pod Świną

Po zakończeniu budowy tunel w Świnoujściu mierzyć będzie 1,44 km i będzie najdłuższym w Polsce.

Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 kilometra. Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 metrów, zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości 3,5 m., poniżej jezdni powstanie również galeria ewakuacyjna. Najgłębsze miejsce tunelu pod dnem Świny to ok. 38 m.p.p.m. Koszt budowy to prawie miliard złotych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wielki Piątek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na swinoujscie.naszemiasto.pl Nasze Miasto