Listopad, to miesiąc, w którym pierwsze elementy maszyny TBM (Tunnel Boring Machine) będą ze sobą połączone i trafią do komory startowej, w której to za pół roku rozpocznie się drążenie tunelu pod Świną. Maszyna z Chin do Świnoujścia przypłynęła w październiku tego roku.
- Jako prezydent ogłoszę konkurs w którym zwrócę się do mieszkańców o wymyślenie i wybranie imienia dla maszyny - powiedział Janusz Żmurkiewicz, prezydent Świnoujścia. - Imię nadamy w marcu, wtedy właśnie odbędzie się chrzest maszyny.
Nadawanie imienia maszynom drążącym, to tradycja. W 2011 roku, do drążenia tuneli warszawskiego metra zostały wykorzystane trzy TBM-y o imionach: Maria, Anna i Wisła. W 2013 roku gdańska maszyna otrzymała imię pomorskiej księżniczki Damroki, córki Świętopełka II.
A jakie imię będzie miała maszyna w świnoujściu? Wśród mieszkańców pojawiają się już pomysły. Jednym z nich jest Barbarka, jednak na oficjalne propozycje będziemy musieli poczekać do przyszłego roku.
Świnoujska maszyna będzie miała zewnętrzną średnicę 13,46 m. Sama tarcza będzie mieć średnicę 12 m. Cała konstrukcja ma mieć długość 101 m i będzie ważyła 2740 ton czyli tyle, co 137 wagonów kolejowych. Została stworzona w Chinach, skąd do Świnoujścia przybyła drogą morską.
To może cię zainteresować
Tunel pod Świną
Po zakończeniu budowy tunel w Świnoujściu mierzyć będzie 1,44 km i będzie najdłuższym w Polsce.
Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 kilometra. Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 metrów, zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości 3,5 m., poniżej jezdni powstanie również galeria ewakuacyjna. Najgłębsze miejsce tunelu pod dnem Świny to ok. 38 m.p.p.m. Koszt budowy to prawie miliard złotych.
Bądź na bieżąco i obserwuj:
Dziennik Zachodni / Wielki Piątek
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?