Tunel w Świnoujściu. Zobacz zdjęcia z rozładunku maszyny TBM i pierwszych betonowych kręgów

Joanna Maraszek
Joanna Maraszek

Wideo

Zobacz galerię (87 zdjęć)
Tunel w Świnoujściu w budowie. Trwa rozładunek maszyny drążącej, która przypłynęła z Chin.

Maszyna drążąca tunel (TBM) do Świnoujścia przypłynęła w czwartek po godzinie 17. Obecnie trwa rozładunek zacumowanego przy nabrzeżu 87 statku Da Chang.

- Trasę płynięcia tego statku obserwowałem od samego początku. Od momentu, kiedy wypłynął z portu - przyznaje Janusz Żmurkiewicz, prezydent Świnoujścia. - W trakcie dowiedziałem się, że wybrał krótszą trasę i do Świnoujścia nie będzie płynął dwa miesiące, tylko miesiąc. Kiedy był przy cieśninach Duńskich, do Świnoujścia pozostawały mu już tylko godziny. Dziś cieszę się, że maszyna do nas dotarła.

Rozładunek części składowych maszyny odbywa się w okolicach komory startowej tunelu. Montaż maszyny będzie trwał pół roku. Do drążenia ma być gotowa w maju 2021 roku.

To może cię zainteresować

- W tej chwili wszystko idzie zgodnie z założeniami - mówi Piotr Flisiak, inżynier kontraktu. - Plan, który założyliśmy sobie dwa lata temu, jest sukcesywnie realizowany. Komora jest prawie gotowa, maszynę zaczniemy montować w listopadzie.

Zanim maszyna rozpocznie swoją pracę, odbędzie się jej chrzest, będzie miała nadane imię, które wybiorą mieszkańcy.

Szyb startowy dla TBM będzie miał niemal 120 metrów długości i 20 metrów szerokości. Maszyna w szybie będzie leżała w poziomie, a jej średnicę wynoszącą 13,46 metra. Po złożeniu TBM będzie miała długość 101 metrów, co w zasadzie odpowiada wysokości Hansa Tower w Szczecinie, waga natomiast (2740 ton) jest równa wadze 137 wagonów kolejowych. Po zakończeniu budowy tunel w Świnoujściu mierzyć będzie 1,44 km i będzie najdłuższym w Polsce.

Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 kilometra. Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 metrów, zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości 3,5 m., poniżej jezdni powstanie również galeria ewakuacyjna. Najgłębsze miejsce tunelu pod dnem Świny to ok. 38 m.p.p.m. Koszt budowy to prawie miliard złotych.

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie