Jak informuje Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, pandemia nie wpłynęła znacząco na pracę portowców, a ten rok przynosi nawet lepsze wyniki, od ubiegłego.
- W lutym tego roku było o 9 procent więcej ładunków w zespole portów Szczecin-Świnoujście aniżeli w lutym ub. roku. Tym samym w 2021 roku, luty to po styczniu (+8 proc.) drugi miesiąc z rzędu z dodatnim wynikiem pod względem ilości obsłużonych przeładunków - informuje Monika Woźniak - Lewandowska, rzecznik ZMP SiŚ. - Pomimo pandemii koronawirusa obydwa porty są w pełni operacyjne. Statki i ładunki są obsługiwane na bieżąco, co widać w obsłużonym wolumenie.
Liderami lutego są: ruda, zboża i węgiel. Na plusie odpowiednio o 95 proc., 51,4 proc. i 46,1 proc.
- Więcej jest również drobnicy, wzrost o prawie 5 proc., w tym o 5,5 proc. więcej drobnicy promowej - informuje rzeczniczka. - Porty obsłużyły więcej aluminium, celulozy, papieru, wyrobów stalowych oraz bloków granitowych
.
Jednak w tym roku, luty przyniósł mniej ładunków w takich grupach towarowych jak: inne masowe, paliwa i kontenery.
- W sumie bilans po dwóch miesiącach br. wypada na plusie o 8,3 proc. wobec tego samego okresu sprzed roku - mówi Monika Woźniak - Lewandowska. - Większe ilości towarów zauważalne są w prawie wszystkich grupach przeładunkowych.
Ruda znajduje się na pierwszym miejscu. Wzrost jej przeładunku wyniósł 126,5 proc. Kolejne miejsca zajmują: zboża, których wzrost wynosi 43,4 proc., węgiel +20 proc. oraz drobnica +4,5 proc. Spadki notują: paliwa -17 proc., kontenery -7,1 proc. oraz inne masowe -0,5 proc.
- Trzeba pamiętać, że od roku porty mierzą się z nieoczekiwanym i poważnym wyzwaniem w postaci pandemii koronawirusa - przypomina rzeczniczka. - Po związanych z tym spadkami przeładunków notowanymi w drugim i trzecim kwartale ub. roku, te od jesieni 2020 systematycznie rosną wracając do poziomu z okresu przedpandemicznego. W efekcie są one realizowane na poziomie zbliżonym do planowanego. Wpływa na to uniwersalny charakter obu portów, realizujących obsługę ładunków w szerokim zakresie.
Zdaniem portowców, utrzymaniu tego kierunku służą także inwestycje podejmowane przez Zarząd Portu.
- ZMPSiŚ SA jest jednym z największych inwestorów w regionie. Dzięki obecnie realizowanym inwestycjom porty zyskają nowe i zmodernizowane nabrzeża w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego, dostosowane parametrami do obsługi większych jednostek, jakie będą mogły zawijać do portu w Szczecinie po zakończeniu modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m - mówi Woźniak - Lewandowska. - Terminal promowy w Świnoujściu będzie przystosowany do obsługi transportu intermodalnego. Tam także dzięki kolejnej inwestycji pojawi się nowy parking wraz z całym zapleczem.
Rozbudowywany będzie także terminal LNG. Wybudowane zostanie dodatkowe stanowisko rozładunkowo-załadunkowego do obsługi mniejszych jednostek LNG: gazowców, bunkierek oraz jednostek feederowych.
- Za sprawą inwestycji związanych z budową nowej i modernizacją istniejącej infrastruktury technicznej, oba porty będą bardziej przyjazne środowisku - mówi rzeczniczka. - Systematycznej poprawie ulega też infrastruktura dostępowa, drogi i kolej, łączące porty z zapleczem. Przedsięwzięciem, które z pewnością znacząco zmieni oblicze obu portów oraz wpłynie na życie gospodarcze regionu będzie głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu.
Bądź na bieżąco i obserwuj:
Debata prezydencka o Gdyni. Aleksandra Kosiorek versus Tadeusz Szemiot
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?