Wyspiarka rozpocznie drążenie tunelu w Świnoujściu. Na miejscu jest premier Mateusz Morawiecki

Joanna Maraszek
Joanna Maraszek

Wideo

Dziś w Świnoujściu, Wyspiarka rozpocznie drążenie najdłuższego w Polsce tunelu pod wodą. Na miejscu jest premier Mateusz Morawiecki. Zapraszamy na relację najważniejszego w historii miasta wydarzenia. Zapraszamy na relację.

W Świnoujściu, w samo południe maszyna TBM, zwana do tej pory Wielkim Kretem, będzie miała nadane imię wybrane przez mieszkańców - Wyspiarka, po czym rozpocznie drążenie. Jak zacznie, skończy za pół roku. Będzie drążyła 24 godziny na dobę, aż przewierci się po drugiej stronie cieśniny - na wyspie Wolin.

- Ten milowy krok na naszej drodze do tunelu, zostanie poprzedzony – zgodnie z tradycją - oficjalnym nadaniem imienia maszynie i jej chrztem - mówi Janusz Żmurkiewicz, prezydent Świnoujścia

.

Zanim TBM zacznie drążyć, na placu budowy odbywały się próbne rozruchy, by wszystko działało, jak należy.

- Próbne rozruchy komponentów maszyny m. in. silników, hydrauliki i techniki już za nami. Wszystkie elementy TBM są podłączone. Kończy się też montowanie rurociągów, którymi płuczka wiertnicza będzie płynąć z maszyny do zakładu oczyszczania i (oczyszczona) z powrotem - informowali przedstawiciele wykonawcy tunelu.

Jednak sam rozruch maszyny, to jedna z części wielu prac prowadzonych na terenie budowy.

- Prace prowadzone są również w rejonie rampy i tunelu. W segmencie S11 zabetonowano strop górny, a w segmencie S10 rozpoczęto wykop podstropowy - informuje wykonawca. - Cały czas odbywa się produkcja tubingów, które posłużą do obudowy tunelu. W zakładzie STP trwają próby i testy. Nie mniej dzieje się po drugiej stronie Świny, gdzie budowana jest komora odbiorcza - tam „wielki kret” zakończy wiercenie. Szyb jest odwadniany, podobnie jak wnętrze konstrukcji rampy dojazdowej. W rejonie segmentów R16-R4 prowadzone są wykopy, trwa niwelacja pod rozpory stałe i płyty oraz montowane jest rozparcie tymczasowe. Powstają również stropy górne i wieńce. Kontynuowane jest uszczelnianie i mycie ścian szczelinowych. Prace idą pełną parą.

Budowa tunelu w Świnoujściu jest obecnie największą inwestycją drogową w regionie i bez wątpienia najważniejszą dla mieszkańców miasta, którzy obecnie między wyspami przemieszczają się z pomocą promów. Cieszą się na nią nie tylko oni, ale i turyści, którzy co roku odwiedzając miasto, godzinami oczekują w kolejkach na przeprawę promową. Wyspiarka, drążenie najdłuższego w Polsce tunelu pod wodą, który będzie miał długość 1484 m, rozpocznie dziś, piątek 5 marca i od tego momentu pracowała będzie bez przerwy, 24 godziny na dobę przez około pół roku, bo tyle właśnie ma potrwać drążenie tunelu.

Wyspiarka maksymalnie będzie mogła wydrążyć nawet 6 centymetrów tunelu w ciągu minuty. Jednocześnie ma układać betonowe pierścienie, których docelowo będzie 780. W ciągu doby TBM ułoży średnio 5-6 takich pierścieni, czyli przygotuje ok. 10-12 metrów tunelu.

Cała inwestycja ma być gotowa już we wrześniu 2022 roku.

ZOBACZ TEŻ:

Zobacz szczegóły na kolejnych slajdach! >>>

Czy Świnoujście stanie w korkach po otwarciu tunelu? Zobacz ...

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie