W Świnoujściu, w samo południe maszyna TBM, zwana do tej pory Wielkim Kretem, będzie miała nadane imię wybrane przez mieszkańców - Wyspiarka, po czym rozpocznie drążenie. Jak zacznie, skończy za pół roku. Będzie drążyła 24 godziny na dobę, aż przewierci się po drugiej stronie cieśniny - na wyspie Wolin.
- Ten milowy krok na naszej drodze do tunelu, zostanie poprzedzony – zgodnie z tradycją - oficjalnym nadaniem imienia maszynie i jej chrztem - mówi Janusz Żmurkiewicz, prezydent Świnoujścia
.
Zanim TBM zacznie drążyć, na placu budowy odbywały się próbne rozruchy, by wszystko działało, jak należy.
- Próbne rozruchy komponentów maszyny m. in. silników, hydrauliki i techniki już za nami. Wszystkie elementy TBM są podłączone. Kończy się też montowanie rurociągów, którymi płuczka wiertnicza będzie płynąć z maszyny do zakładu oczyszczania i (oczyszczona) z powrotem - informowali przedstawiciele wykonawcy tunelu.
Jednak sam rozruch maszyny, to jedna z części wielu prac prowadzonych na terenie budowy.
- Prace prowadzone są również w rejonie rampy i tunelu. W segmencie S11 zabetonowano strop górny, a w segmencie S10 rozpoczęto wykop podstropowy - informuje wykonawca. - Cały czas odbywa się produkcja tubingów, które posłużą do obudowy tunelu. W zakładzie STP trwają próby i testy. Nie mniej dzieje się po drugiej stronie Świny, gdzie budowana jest komora odbiorcza - tam „wielki kret” zakończy wiercenie. Szyb jest odwadniany, podobnie jak wnętrze konstrukcji rampy dojazdowej. W rejonie segmentów R16-R4 prowadzone są wykopy, trwa niwelacja pod rozpory stałe i płyty oraz montowane jest rozparcie tymczasowe. Powstają również stropy górne i wieńce. Kontynuowane jest uszczelnianie i mycie ścian szczelinowych. Prace idą pełną parą.
Budowa tunelu w Świnoujściu jest obecnie największą inwestycją drogową w regionie i bez wątpienia najważniejszą dla mieszkańców miasta, którzy obecnie między wyspami przemieszczają się z pomocą promów. Cieszą się na nią nie tylko oni, ale i turyści, którzy co roku odwiedzając miasto, godzinami oczekują w kolejkach na przeprawę promową. Wyspiarka, drążenie najdłuższego w Polsce tunelu pod wodą, który będzie miał długość 1484 m, rozpocznie dziś, piątek 5 marca i od tego momentu pracowała będzie bez przerwy, 24 godziny na dobę przez około pół roku, bo tyle właśnie ma potrwać drążenie tunelu.
Wyspiarka maksymalnie będzie mogła wydrążyć nawet 6 centymetrów tunelu w ciągu minuty. Jednocześnie ma układać betonowe pierścienie, których docelowo będzie 780. W ciągu doby TBM ułoży średnio 5-6 takich pierścieni, czyli przygotuje ok. 10-12 metrów tunelu.
Cała inwestycja ma być gotowa już we wrześniu 2022 roku.
ZOBACZ TEŻ:
- Budowa tunelu w Świnoujściu. Najnowsze zdjęcia i film z placu budowy
- Zainstalowali "serce maszyny", która wydrąży tunel w Świnoujściu. Ekskluzywne zdjęcia
- Tunel w Świnoujściu. Zobacz zdjęcia z rozładunku maszyny TBM i pierwszych elementów
- Tak działa maszyna drążąca tunele. To właśnie ona będzie pracowała pod Świną
CZYTAJ RÓWNIEŻ:
Czy Świnoujście stanie w korkach po otwarciu tunelu? Zobacz ...
Bądź na bieżąco i obserwuj:
iPolitycznie - Działania elit europejskich pod wpływem Rosji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?