Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

W portach Szczecin i Świnoujście rozbudowa i modernizacja infrastruktury technicznej rozpoczęta, a porty funkcjonują na 100 proc.

Bogna Skarul
Bogna Skarul
Port Świnoujście Terminal Promowy
Jeszcze w grudniu ub. roku Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. podpisał z Korporacją Budowlaną DORACO umowę na wykonanie prac w ramach projektu „Rozbudowa i modernizacja infrastruktury technicznej w portach w Szczecinie i w Świnoujściu”. Wykonawca wkroczył już na teren inwestycji. To inwestycja warta ponad 140 mln zł. Ma się zakończyć 31.10.2023 roku.

- Co ważne, ciągłość pracy portu będzie w 100 proc. zapewniona - informuje Monika Woźniak-Lewandowska, rzeczniczka prasowa Zarządu Morskich Portów Szczecin Świnoujście.

Zadanie inwestycyjne toczyć się będzie obok codziennych prac w porcie, stąd Korporacja Budowlana DORACO przygotowując się do tej realizacji, zaplanowała prace w taki sposób, aby porty mogły nieprzerwanie funkcjonować podczas robót budowlanych.

Wielki proekologiczny projekt

Prowadzone prace uporządkują i uzupełnią infrastrukturę techniczną we wszystkich rejonach portu w Szczecinie i Świnoujściu. Zapewni to optymalizację zużycia nośników energii, poprawę sytuacji w zakresie ochrony środowiska i dostosowanie w tym do obowiązujących norm i przepisów.

- Stąd to zadanie inwestycyjne można nazwać wielkim proekologiczny projektem - wyjaśnia rzeczniczka prasowa.

W jego ramach na Terminalu Promowym w Świnoujściu wykonano już jeden z odcinków przyłącza elektrycznego biegnącego po terenach będących we władaniu miasta. To działanie zapewnia zwiększenie niezawodności dostaw energii elektrycznej oraz ma ograniczyć ryzyko awarii i przestojów promów. W efekcie zwiększy się funkcjonalność Terminala Promowego w Świnoujściu.

Co niezwykle ważne, ta proekologiczna inwestycja umożliwi zasilanie promów w energię elektryczną z sieci lądowej (bez pomocy agregatów), czym zmniejszy oddziaływanie terminalu na środowisko, w szczególności w zakresie emisji szkodliwych związków siarki i azotu oraz uciążliwego hałasu.

Warto dodać, że DORACO po raz drugi zrealizuje możliwość zasilania promów prądem podczas ich postoju w porcie, bowiem jako pierwsza w Polsce wykonała taką instalację przy budowie Publicznego Terminala Promowego w Gdyni.

Po wykonaniu inwestycji porty w Szczecinie i Świnoujściu będą przyjazne środowisku z efektywną infrastrukturą techniczną. Oprócz możliwości zasilania promów z lądu zyskają uporządkowaną gospodarkę ściekową oraz niezawodne i ekonomiczne dostawy wody i ogrzewania. Będzie nowocześnie, czysto i przede wszystkim taniej w eksploatacji.

Szczegóły techniczne inwestycji

Inwestycja objęta jest bardzo szerokim zakresem prac, są to m.in.:

a) budowa nowej i modernizacja istniejącej infrastruktury technicznej obejmującej:

1. Sieci wodociągowe

  • Port Szczecin – 2,5 km rurociągów
  • Port Świnoujście – 1,4 km rurociągów

2. Sieci ciepłownicze i gazowe

  • Port Szczecin – 2,6 km ciepłociągów
  • Port Świnoujście – 1,2 km ciepłociągów

3. Kanalizację sanitarna i wód opadowych

  • Port Szczecin – 10 km rurociągów
  • Port Świnoujście – 2,8 km rurociągów sanitarnych

4. Sieci elektroenergetyczne

  • Port Szczecin – 19,5 km kabli SN i 2.7km kabli nn; 7 stacji transformatorowych SN 15kV do zbudowania; 3 stacje transformatorowe SN 15kV do demontażu; 2 rozdzielnie SN 15kV do modernizacji
  • Port Świnoujście – 42,5 km kabli SN i 2,4km kabli nn; 1 stacja transformatorowa SN 15kV do zbudowania; 1 stacja transformatorowa SN 15kV do demontażu; 2 rozdzielnie SN 15kV do modernizacji; w ramach systemu Shore Connection: 1 stacja przekształtnikowa 3MVA 15/11kV do zbudowania, 5 stacji brzegowych 3MVA 15/11kV do zbudowania, 11 brzegowych punktów zasilania 11kV do zbudowania, 2 żurawiki mobilne 11kV do zbudowania

5. Sieci teletechniczne (m.in. modernizacja systemu monitoringu oraz budowa od podstaw systemu telemetrycznego, automatyzacja obsługi bram wjazdowych)

  • Port Szczecin – 38 km kabli
  • Port Świnoujście – 36 km kabli

6. Sieć wody ppoż./technicznej

  • Port Szczecin – 2,5 km rurociągów wody pitnej
  • Port Świnoujście – 1,4 km rurociągów wody pitnej, 2,9 km rurociągów wody technicznej

7. System SCADA:
Port Szczecin oraz Port Świnoujście zapewnienie monitorowania sieci elektroenergetycznej po stronie nn i SN oraz ustandaryzowanie systemu monitoringu, m.in. w zakresie wykrywania usterek oraz anomalii w systemie zasilania, identyfikacji uszkodzeń, gromadzenia i analizy danych historycznych.

  • wykonanie niezbędnych wyburzeń i rozbiórek,
  • wykonanie wszelkiej niezbędnej infrastruktury technicznej, potrzebnej do prawidłowego funkcjonowania (np. drogi dojazdowe, obrukowania, bariery ochronne, itp.),
  • zaprojektowanie i wykonanie czasowej i stałej organizacji ruchu, itp.,
  • usunięcie drzew i krzewów kolidujących z realizowaną inwestycją.

Inwestycja realizowana jest w związku z zawartą umową o dofinansowanie projektu „Rozbudowa i modernizacja infrastruktury technicznej w portach w Szczecinie i w Świnoujściu”, w ramach działania 3.2 Rozwój transportu morskiego, śródlądowych dróg wodnych i połączeń multimodalnych, oś priorytetowa III Rozwój sieci drogowej TEN-T i transportu multimodalnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020.

Jej koszt to 141,5 mln zł brutto. Roboty mają zostać zakończone do dnia 31.10.2023 roku.

Bądź na bieżąco i obserwuj:

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: W portach Szczecin i Świnoujście rozbudowa i modernizacja infrastruktury technicznej rozpoczęta, a porty funkcjonują na 100 proc. - Głos Szczeciński

Wróć na swinoujscie.naszemiasto.pl Nasze Miasto