Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Terminal kontenerowy w Świnoujściu - zarząd czaka na oferty. W styczniu będzie wiadomo, kto się zgłosił

Joanna Maraszek
Joanna Maraszek
Wielu mieszkańców Świnoujścia, zwłaszcza dzielnicy Warszów, śledzi z zapartym tchem rozwój planów związanych z budową terminalu kontenerowego na plaży wyspy Wolin. Temat ten od początku budził kontrowersje i ma wielu przeciwników, choć są także osoby, które budowy infrastruktury portowej w Świnoujściu chcą.

W zeszłym miesiącu informowaliśmy, że we wcześniejszym postępowaniu wpłynęła jedna oferta, jednak, po terminie.

Teraz Zarząd Morskich Portów w Szczecinie prowadzi kolejne postępowanie. Zainteresowani realizacją projektu Głębokowodnego Terminala Kontenerowego w Świnoujściu mają czas do 28 stycznia 2021 roku. Wyłoniony w przetargu oferent, nie tylko wybuduje terminal, ale zajmie się pełnieniem funkcji operatora. Jak informuje rzecznik ZMP, przyszłego operatora chciałby wyłonić w pierwszym kwartale przyszłego roku. Pierwsi chętni już pobrali dokumentację.

- Stworzyliśmy ogólne ramy głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu, który docelowo ma osiągnąć zdolność przeładunkową minimum 2 mln TEU – podkreśla Krzysztof Urbaś, prezes Zarządu Morskich portów Szczecin i Świnoujście. – Oczekujemy od zainteresowanych koncepcji terminala. Wybrany podmiot zrealizuje projekt, zagospodarowując część Zatoki i nieruchomości zgodnie z naszą koncepcją. Zwycięzca postępowania będzie musiał do minimum ograniczyć wpływ na otoczenie i środowisko, zarówno w okresie budowy, jak i późniejszej eksploatacji terminala. To ma być „green terminal”.

To może cię zainteresować

Zarząd zapewnia, że mieszkańcy, choć stracą część plaży, skorzystają.

- Działania na rzecz społeczności lokalnej, uzgadniane z samorządem są wpisane w ogólne ramy koncepcji, do których autorzy zwycięskiej oferty będą musieli się dostosować - informuje Minika Woźniak-Lewandowska, rzecznik ZMP. - Terminal stanie się również miejscem pracy dla co najmniej kilkuset osób, w zależności od stopnia zautomatyzowania. Warto dodać, iż jedno miejsce pracy w porcie morskim tworzy średnio dwa miejsca pracy w sektorze portowym oraz cztery kolejne - w otoczeniu bezpośrednim. Jednocześnie od każdego miejsca pracy bezpośrednio w porcie morskim uzależnionych jest ponad 30 kolejnych - w polskiej gospodarce.

Rządowa wizja rozwoju

Plan powstania terminalu kontenerowego nie był inicjatywą lokalną, a częścią rządowego programu.

- Głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu jest częścią rządowego „Programu rozwoju portów morskich do 2030 roku”, przyjętego do realizacji w ubiegłym roku. Takie przedsięwzięcia mają utrwalić dominującą pozycję naszych portów w basenie Morza Bałtyckiego, stworzyć z nich kluczowe węzły globalnych łańcuchów dostaw dla Europy Środkowo-Wschodniej - informuje Monika Woźniak-Lewandowska. - Inwestycja wpisuje się również w unijną Strategię Europa 2020. Jej główne założenia, to tworzenie zmodernizowanych, inteligentnych i zintegrowanych sieci infrastruktury transportowej. „Plan utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu – dążenie do osiągnięcia konkurencyjnego i przyjaznego środowisku systemu transportu” to również element Białej Księgi, wyznaczającej kierunki rozwoju multimodalnych korytarzy transportowych Wspólnoty Europejskiej.

To może cię zainteresować

Szansa, którą trzeba wykorzystać?

Według strategii ZMP, terminal kontenerowy jest szansą na wzmocnienie i ugruntowanie rynkowej pozycji zespołu portowego.

- Oba są najdalej na zachód wysuniętymi polskimi portami morskimi, leżącymi na pograniczu Polski i Niemiec. Leżą na najkrótszej drodze łączącej Skandynawię ze środkową i południową Europą wzdłuż międzynarodowego korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk (transeuropejska sieć transportowa TEN-T) - informuje rzecznik. - Poprzez autostrady A11 i A20 skomunikowane są z europejskim systemem autostrad, a poprzez drogę krajową S3 (E-65) z południem Polski, Czechami i Słowacją i dalej na południe Europy. Oba porty mają także dogodne połączenia kolejowe - poprzez odrzańską magistralę łączą się z przemysłowymi ośrodkami zachodniej i południowej Europy.

Zdaniem zarządu, lokalizacja umożliwia obsługę międzynarodowego zaplecza oraz obsługę klientów z obszaru Morza Bałtyckiego.

- Istniejąca w Świnoujściu Baza Promowa i Ro-Ro może stać się jednym z ważniejszych ośrodków obsługi ładunków skandynawskich przywożonych statkami pełnomorskimi z różnych kontynentów, w tym z Dalekiego Wschodu - dodaje rzecznik ZMP. - Nie możemy też wykluczyć, że skutki pandemii wpłyną na pojawienie się nowych połączeń żeglugowych z innych obszarów świata.

Sąsiedztwo terminala LNG ma mieć pozytywny wpływ na pracę planowanego.

- Coraz więcej statków, w tym dużych kontenerowców, wyposażonych jest w napęd wykorzystujący LNG - wyjaśnia Monika Woźniak-Lewandowska. - Możliwość bunkrowania paliwa w bezpośredniej bliskości miejsca przeładunku może stać się poważną zachętą do wyboru Świnoujścia jako portu regularnych zawinięć. Terminal zapewni wartość dodaną dla całej krajowej gospodarki. Klienci terminali kontenerowych też zyskają, bo zdrowa konkurencja jest bardzo pożądana.

To może cię zainteresować

Jak to będzie wyglądać

Terminal Kontenerowy ma zostać zlokalizowany w Porcie Zewnętrznym na wschód od falochronu wschodniego Terminalu LNG.

- Jest to najlepszy wybór spośród branych pod uwagę wariantów - mówi Marek Trojnar z ZMP. - Od początku naszych działań przyjęliśmy zasadę minimalizacji ingerencji w środowisko naturalne i otoczenie. Port i miejsce składowania kontenerów umieszczone zostaną na pirsie, co zapobiegnie niepotrzebnej wycince drzew. Dostęp od strony lądu przewiduje budowę drogi dojazdowej o długości prawie trzech kilometrów od projektowanego węzła Łunowo na drodze S3 oraz torów kolejowych. Oba dojazdy ominą część mieszkalną Warszowa. Część ładunków będzie transportowana także żeglugą śródlądową.

Rocznie będzie można przeładować w nim około 1,5 miliona TEU. Jego zdolność przeładunkowa będzie wynosiła 2,0mln TEU, jednak, jak tłumaczył w trakcie spotkania Marek Trojnar, nie będzie funkcjonowała na 100 proc. możliwości, ponieważ taki system pracy może spowodować problemy techniczne.

- Zawsze najlepiej jest, gdy tego typu obiekty funkcjonują na 70 - 75 proc. swoich możliwości. Wtedy nie ma obaw, że wystąpią problemy techniczne, które spowodują poważne utrudnienia w pracy - wyjaśnia Trojnar.

Wszystkie budowle hydrotechniczne będą zaprojektowane na docelową głębokość techniczną 17 m. W terminalu równocześnie obsługiwane będą dwie jednostki o długości 400m oraz jedna o długości do 200m.

- Budowa terminala będzie realizowana w dwóch etapach - w pierwszym etapie terminal będzie przystosowany do obsługi ok. 50% zdolności przeładunkowej docelowej - mówi Marek Trojnar.

Tor podejściowy do terminala ma zapewniać nieograniczony ruch jednostek kontenerowych. Głębokość toru będzie wynosiła 14,5m, a docelowo 17,0m. Tor podejściowy zakończony będzie obrotnicą. Basen portowy z obrotnicą będą zabezpieczone przed falowaniem za pomocą falochronu osłonowego.

Terminal będzie mógł przyjąć największe jednostki, jakie mogą wpłynąć na Bałtyk.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Archeologiczna Wiosna Biskupin (Żnin)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na swinoujscie.naszemiasto.pl Nasze Miasto