Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

To była już 153 dostawa LNG do Polski. Tylko w 2022 roku tych dostaw było pięć

Bogna Skarul
Bogna Skarul
Terminal LNG w Świnoujściu
W miniony weekend Terminal LNG odebrał 153 dostawę LNG do Polski. To 5 statek w tym roku. W sumie od pierwszej dostawy (w grudniu 2015) sprowadzono droga morską ok 28,5 mln m3 LNG.

Gaz w większości jest regazyfikowany (zmiana stanu skupienia ze skroplonego na lotny; surowiec powiększa wówczas swoją objętość o 600 razy) i transportowany Krajową Siecią Przesyłową do odbiorcy końcowego. Część gazu, w formie skroplonej jako LNG, ładowana jest na cysterny. Z terminalu wyjechało ich już ponad 16 tysięcy.

- Rozbudowa Terminalu LNG prowadzona jest z zachowaniem wszelkich restrykcyjnych norm bezpieczeństwa, na działającym nieprzerwanie obiekcie - mówi Iwona Dominiak, rzeczniczka prasowa Gaz-System i dodaje: - Program rozbudowy Terminalu LNG, to inwestycja prowadzona w dwóch etapach.

Pierwszy etap polegał na zwiększeniu mocy regazyfikacyjnych istniejącej instalacji poprzez montaż dwóch dodatkowych regazyfikatorów SCV (ang. Submerged Combustion Vaporiser).

W grudniu 2021 r. Gaz-System uzyskał pozwolenie na użytkowanie nowych instalacji na obiekcie. Od stycznia br. terminal może świadczyć usługi regazyfikacji, zgodnie z zawartymi umowami i zapotrzebowaniem, z mocą zwiększoną do 6,2 mld m3 rocznie. Obecnie trwają ostatnie czynności z wykonawcą, mające na celu zakończenie i rozliczenie tego projektu.

ZOBACZ TEŻ:

W drugim etapie rozbudowy powstaje trzeci zbiornik oraz nowe nabrzeże

Nowy zbiornik będzie nieco większy od dwóch istniejących – o pojemności 180 tys. m3 (w sumie w trzech zbiornikach pomieści 500 tys. m3 LNG).

We wrześniu ubiegłego roku postawiono gigantyczne, betonowe ściany nowego obiektu.

- Aktualnie prowadzone są prace związane z przygotowaniem do montażu prefabrykowanych obecnie elementów powieszanego dachu (wykonany z aluminium) - twierdzi rzeczniczka prasowa.

W połowie roku planowana jest operacja podnoszenia dachu (całość konstrukcji, czyli dach podwieszany wraz z kopułą stalową) za pomocą sprężonego powietrza.

Na plac budowy docierają, zgodnie z zamówinami, dostawy blach stalowych (z domieszką niklu). To materiał do budowy tzw. zbiornika wewnętrznego.

W przypadku projektu związanego z budową nowego nabrzeża statkowego do rozładunku, załadunku i bunkrowania LNG wraz z dedykowaną estakadą przesyłową aktualnie prowadzonych jest szereg prac budowlanych. Wykonawca rozpoczął m.in. fundamentowanie pod nową estakadę prowadzącą z trzeciego zbiornika do nowego nabrzeża; wykonano betonową podkładkę pod jeden z budynków dla tej części inwestycji (trwają przygotowania do betonowania jego ścian). Rozpoczęto też prace w zakresie instalacji wodno-kanalizacyjnej i ppoż. a także prefabrykację konstrukcji estakady (słupy).

Termin zakończenia drugiego etapu rozbudowy zaplanowano na grudzień 2023 r. tak, aby od stycznia 2024 r. Terminal posiadał przepustowość regazyfikacyjną na poziomie 8,3 mld m3 rocznie. Rozbudową zajmuje się konsorcjum firm PORR S.A. i TGE Gas Engineering GmbH. Termin zakończenia inwestycji to koniec 2023 roku.

od 7 lat
Wideo

Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: To była już 153 dostawa LNG do Polski. Tylko w 2022 roku tych dostaw było pięć - Głos Szczeciński

Wróć na swinoujscie.naszemiasto.pl Nasze Miasto